رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسی و مقایسه وضعیت کنترل عفونت در پرسنل و بیماران بخش همودیالیز الزهرا قبل و بعد از آموزش در شهر اصفهان در سال‭۱۳۹۱ ‬ "


نام مرکز : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مدرک : پایان نامه فارسی
زبان مدرک : فارسی
شماره رکورد : 101931
شماره مدرک : ‭ت۱۴۵۱۳‬
شماره راهنما : ‭WX،۱۶۷،ب۳۳۱ب،۱۳۹۲‬
سرشناسه : بحبوح، وائل
عنوان : بررسی و مقایسه وضعیت کنترل عفونت در پرسنل و بیماران بخش همودیالیز الزهرا قبل و بعد از آموزش در شهر اصفهان در سال‭۱۳۹۱ ‬ [پایان‌نامه]
نویسنده : /وائل بحبوح
استاد راهنما : ؛ شیوا صیرفیان، شهرام طاهری
محل تحصیل : دانشکده پزشکی
سال تحصیل : ، ‭۱۳۹۲‬
مقطع تحصیلی : رشته پزشکی، دکترای حرفه‌ای
صفحه شمار : ‮ص ‭۱۸‬‬: جدول، نمودار
يادداشت : این یک پایان نامه تحقیقاتی با شماره‭ ۱۸۴۰۹۵ ‬است
يادداشت : چاپی
چکيده : با در نظر گرفتن اینکه در کشور ما بیش از‭ ۲۳ ‬هزار بیمار تحت همودیالیز وجود دارند که تعداد آنها نیز در حال افزایش می باشد و در استان ما آماری در مورد وضعیت رعایت بهداشت و کنترل عفونت در بخش همودیالیز وجود نداشت، این مطالعه به هدف بررسی و مقایسه رعایت استاندارهای کنترل عفونت در پرسنل و بیماران بخش همودیالیز الزهراء قبل و بعد از آموزش در شهر اصفهان در سال‭ ۱۳۹۱ ‬به انجام رسید. در یک مطالعه تحلیلی آینده نگر از نوع ‭Quasi experimental‬ ارزیابی قبل از انجام مداخله روی پرسنل و بیماران در بخش دیالیز و سپس انجام یک مداخله آموزشی دو ماهه و بعد تکرار ارزیابی و مقایسه نتایج دو مرحله انجام شد. در این مطالعه چهار موضوع‭۱ ‬- رعایت شستشوی یا ضد عفونی دست توسط پرسنل‭۲ ‬- انجام روش های آسپتیک توسط پرسنل‭۳ ‬- رعایت شستشوی محل تزریق در فیستول یا گرافت قبل از دیالیز توسط بیمار‭۴ ‬- رعایت استانداردهای کنترل عفونت از نظر ضد عفونی وسایل و تجهیزات در بخش دیالیز بررسی شد. طبق نتایج بدست آمده در قبل از مداخله‭ ۶ ‬نفر ‭ ۴۶/۱)‬درصد) از‭ ۱۳ ‬پرسنل، شستشو یا ضد عفونی دست را رعایت می کردند همچنین‭ ۸ ‬پرستار(‭ ۶۱/۵ ‬درصد) روشهای آسپتیک را رعایت می نمودند.‭ ۱۴ ‬نفر ‭ ۳۲/۵۵)‬درصد) از‭ ۴۳ ‬بیمار قبل از دیالیز شستشوی محل تزریق فیستول یا گرافت را رعایت می کردند و نیز ضد عفونی وسایل و تجهیزات توسط‭ ۱۰ ‬نفر ‭ ۷۶/۹)‬درصد) از پرسنل رعایت می شد. بعد از مداخله هر‭ ۱۳ ‬پرسنل ‭ ۱۰۰)‬درصد) دست خود را قبل از دیالیز مس شستند یا ضد عفونی می کردند همچنین‭ ۱۲ ‬نفر ‭ ۹۲/۳)‬درصد) از پرستاران روشهای آسپتیک را رعایت می نمودند شستشوی محل تزریق در فیستول یا گرافت قبل از انجام دیالز توسط‭ ۱۴ ‬بیمار از‭ ۳۴ ‬بیمار ‭ ۴۱/۱)‬درصد) رعایت می شد. و بالاخره کنترل عفونت از نظر ضدعفونی وسایل و تجهیزات توسط‭ ۱۲ ‬نفر ‭ ۹۲/۳)‬درصد) از پرسنل انجام می شد. انجام آزمون کای اسکویر و دقیق فیشر نشان دارد رعایت شستشوی دست توسط پرستاران در بعد از مداخله نسبت به قبل اختلاف معنی داری پیدا کرده بود ولی در آیتم های دیگر تفاوت معنی دار بین قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد. با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش نیاز به تاکید و تداوم آموزش برای پرسنل و نیز بیماران به شدت احساس مس شود. بنابراین پیشنهاد می شود آموزش بطور مداوم و جدی به پرسنل و بیماران به صورت مدون و مستمر همراه با پایش سطح علمی دفیق تر پرستاران در دستور کار قرار گیرد .
توصیفگر : ۱. کنترل عفونت.- کلید واژه ها: کنترل عفونت
: همودیالیز
: آموزش پرستاری
: آموزش بیمار
: Infection Control
: Hemodialysis
: Education, Nursing
: Patient Education
شناسه افزوده : صیرفیان، شیوا، استاد راهنما
: طاهری، شهرام، استاد راهنما
شناسه افزوده : دانشکده پزشکی
کپی لینک

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
موجودی
کتابخانه مؤیدالاطباء
نمایش کامل جزئیات | عدم نمایش جزئیات
جزئیاتمحل نگهداریشماره ثبتشناسه بازیابیجلدوضعيتتاريخ برگشت
2 - کتابخانه مؤیدالاطباء۱۴۵۱۳موجود‭‬
نظرسنجی