رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسی نوع میکروارگانیسم و مقاومت میکروبی عفونتهای باکتریال در زخمهای استخوان جناغی در پی جراحی قلب باز در بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان بین سالهای‭ ۸۸ ‬تا‭۹۱ ‬ "


نام مرکز : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مدرک : پایان نامه فارسی
زبان مدرک : فارسی
شماره رکورد : 101933
شماره مدرک : ‭ت۱۴۵۱۱‬
شماره راهنما : ‭WO،۱۸۵،م۷۴۸ب،۱۳۹۲‬
سرشناسه : ملاکوچکیان، محمدجواد
عنوان : بررسی نوع میکروارگانیسم و مقاومت میکروبی عفونتهای باکتریال در زخمهای استخوان جناغی در پی جراحی قلب باز در بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان بین سالهای‭ ۸۸ ‬تا‭۹۱ ‬ [پایان‌نامه]
استاد راهنما : / جمشید فقری
محل تحصیل : دانشکده پزشکی
سال تحصیل : ، ‭۱۳۹۲‬
مقطع تحصیلی : رشته پزشکی، دکترای حرفه‌ای
صفحه شمار : ‮ص ‭۱۸‬‬: جدول، نمودار
يادداشت : این یک پایان نامه تحقیقاتی با شماره‭ ۳۹۰۲۳۴ ‬است
يادداشت : چاپی
چکيده : عفونت های زخم استرنوم در اعمال جراحی قلب از پیچیدگی و اهمیت خاصی برخوردار می باشند. زیرا اگر چه این نوع عفونت شیوع کمتری دارد لیکن عوارض ناشی از آن جدی است. در این رابطه توسط محققین در کشورهای مختلف و اکثرا در کشورهای پیشرفته گزارشهای موردی و مطالعات سیستماتیک متعددی به چاپ رسیده است. میزان بروز عفونت در زخم های استرنوم در این مطالعات بین‭ ۱/۵ ‬تا‭ ۸ ‬درصد و میزان مرگ و میر متفاوت گزارش شده است. با توجه به اینکه در کشور ما مطالعاتی درباره اتیولوژی انواع عفونت های باکتریال در زخم های استرنوم در جراحی قلب باز انجام نشده است و انتخاب بهترین برنامه برای هر مکانی باید براساس داده های به دست آمده از خصوصیات همان محل باشد بنابراین این مطالعه با هدف تعیین نوع میکروارگانیسم و مقاومت میکروبی عفونتهای باکتریال در زخم های استخوان جناغی در پی جراحی قلب باز در بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان در سالهای‭ ۱۳۸۸ ‬تا‭ ۱۳۹۱ ‬به انجام رسید. این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که از سال‭ ۱۳۸۸ ‬تا‭ ۱۳۹۱ ‬در بیمارستان شهید چمران اصفهان بر روی بیماران تحت عمل جراحی ‭CABG‬ به انجام رسید در این مطالعه‭ ۲۷۵ ‬مورد عمل جراحی ‭CABG‬ از نظر بروز عفونت استرنوم مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران مشکوک به عفونت استرنوم تحت کشت نمونه ترشحات زخم استرنوم بر روی محیط ‭Blood‬ آگ‌ار و ‭EMB‬ آگار قرار گرفته و نوع باکتری مولد عفونت مشخص گردید. همچنین سوش های رشد کرده در محیط کشت تحت تست آنتی بیوگرام قرار گرفته و مقاومت میکروبی آنان نیز تعیین شد. اطلاعات بدست آمده از مطالعه وارد رایانه شد و بوسیله نرم افزار ‭SPSS‬ نسخه‭ ۲۰ ‬مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برابر نتایج بدست آمده از‭ ۲۷۵ ‬عمل ‭CABG‬ بررسی شده، در‭ ۱۳ ‬مورد ‭ ۴/۷)‬درصد) نتیجه کشت نمونه اخذ شده از زخم استرنوم مثبت بود که‭ ۴ ‬مورد استاف اپیدرمیدیس،‭ ۴ ‬مورد کلبسیلا،‭ ۳ ‬مورد اشریشیا کلی و‭ ۲ ‬مورد پسودوموناس بودند.‭ ۹ ‬مورد ‭ ۶۹/۲)‬درصد) از نمونه های مذکور گرم منفی و‭ ۴ ‬مورد آنها ‭ ۳۰/۸)‬درصد) گرم مثبت بودند. در مورد استافیلوکوکوس اپیدرمیس موارد مقاوم نسبت به سفتریاکسون، اریترومایسین، آمپی سیلین، پنی سیلین، سفوتاکسیم و تتراسیکلین گزارش گردید. در مورد کلبسیلا موارد مقاوم نسبت به جنتامایسین گزارش گردید. در مورد سودوموناس موارد مقاوم نسبت به سیپروفلوکساسین، اوفلوکساسین، اریترومایسین گزارش گردید. در مورد اشریشیا کلی موارد مقاوم نسبت به سیپروفلوکساسین، اوفلوکساسین، اریترومایسین گزارش گردید. میانگین سن بیماران مبتلا و غیر مبتلا به غفونت زخم استرونوم اختلاف معنی داری نداشت. همچنین توزیع جنسی دو گروه مبتلا و و غیر مبتلا به غفونت استونوم نیز اختلاف معنی داری نداشت ولی ابتلا به دیابت در دو گروه اختلاف معنی داری داشت . قابل ذکر است مدت زمان کلامپ آئورت و ‭BMI‬ در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. برابر نتایج بدست آمده از این مطالعه، بروز عفونت استرونوم در بیماران تحت عمل ‭CABG‬ نسبت به سایر مطالعات در حد متوسط می باشد که عوامل متعددی از جمله عوامل مربوط به بیمار، عوامل مربوط به پرسنل، و عوامل مربوط به محیط و تچهیزات در بروز آن موثر هستند لذا لازم است اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی در زمان بستری بیمار در بیمارستان انجام گرفته و آموزش های لازم به بیمار و همراهان در مورد روش های جلوگیری از عفونت زخم استرونوم انجام گیرد.
توصیفگر : ۱. عفونت زخم‌های جراحی.- کلید واژه ها: عفونت ناشی از زخم جراحی
: انتشار عفونت
: عفونت‌های باکتریایی
: جراحی قفسه سینه
: جناغ سینه
: مقاومت میکروبی دارو
: Surgical Wound Infection
: Cross Infection
: Bactrical Infections
: Thoracic Surgery
: Sternum
: Drug Resistance, Microbial
شناسه افزوده : فقری، جمشید، استاد راهنما
شناسه افزوده : دانشکده پزشکی
کپی لینک

پیشنهاد خرید
پیوستها
Search result is zero
موجودی
کتابخانه مؤیدالاطباء
نمایش کامل جزئیات | عدم نمایش جزئیات
جزئیاتمحل نگهداریشماره ثبتشناسه بازیابیجلدوضعيتتاريخ برگشت
2 - کتابخانه مؤیدالاطباء۱۴۵۱۱موجود‭‬
نظرسنجی