رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسي تأثير دريافت مكمل سين بيوتيك بر شاخص هاي التهابي و عملكرد كبد، پروفايل ليپيدي، يافته هاي سونوگرافيك و تركيب بدن در بيماران مبتلا به كبد چرب غير الكلي "


نام مرکز : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مدرک : پایان نامه فارسی
زبان مدرک : فارسی
شماره رکورد : 108025
شماره مدرک : ۱۶۳۲۸ت
شماره راهنما : ‭ WI۷۰۰،‮الف‬۵۷۲ب، ۱۳۹۴ ‬
سرشناسه : اصغریان، عاطفه
عنوان : بررسي تأثير دريافت مكمل سين بيوتيك بر شاخص هاي التهابي و عملكرد كبد، پروفايل ليپيدي، يافته هاي سونوگرافيك و تركيب بدن در بيماران مبتلا به كبد چرب غير الكلي [پایان نامه]
نویسنده : / عاطفه اصغریان
استاد راهنما : ؛غلامرضا عسگری
استاد مشاور : فیضی، آوات
محل تحصیل : دانشکده تغذیه و علوم غذایی
سال تحصیل : ، ‭۱۳۹۴‬
مقطع تحصیلی : رشته تغذیه جامعه کارشناسی ارشد
صفحه شمار : ،۷۹ص.: : جدول+ CD
يادداشت : این پایان نامه یک طرح تحقیقاتی با شماره ۳۹۲۳۲۶ می باشد .
يادداشت : چاپی
چکيده : چکیده:مقدمه: با توجه به شیوع رو به افزایش بیماری کبد چرب غیر الکلی تمرکز بر استراتژی های مختلف در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری به نظر ضروری می رسد. این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر دریافت مکمل سینبیوتیک بر شاخص های التهابی و عملکرد کبدی، یافته های سونوگرافیک و ترکیب بدن در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی انجام شد.مواد و روش ها: 80 بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در این کارآزمایی بالینی کنترل دار دوسوکور مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به مدت 8 هفته روزانه یک عدد مکمل سینبیوتیک به صورت کپسول 500 میلی گرمی حاوی هفت گونه پروبیوتیک و فروکتوالیگوساکارید ها یا یک عدد کپسول پلاسبو حاوی نشاسته دریافت کردند. درجه استئاتوز کبدی، CRP، آنزیم های کبدی (ALT , AST)، ترکیب بدن و پروفایل لیپیدی در ابتدا و انتهای مطالعه ارزیابی شدند. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزارSPSS 20انجام شد.نتایج : در گروه سینبیوتیک درجه استئاتوز کبدی در مقایسه با گروه پلاسبو به صورت معنی داری کاهش یافت (p<0.005) اما دریافت مکمل سینبیوتیک با سطوح ALTو ASTمرتبط نبود. در گروه پلاسبو تغییر معنی داری در درجه استئاتوز کبدی وجود نداشت در صورتی که سطوح ALTو ASTبه صورت معنی داری افزایش یافت.(به ترتیب p= 0.002, p= 0.02 ) سطوح CRP در هر دوگروه سینبیوتیک و پلاسبو بدون تغییر ماند. در گروه سینبیوتیک وزن(p=0.001)، میزان چربی بدن(p=0.02) و کلسترول تام سرم (p=0.04)کاهش معنی داری نشان دادند. از سوی دیگر اندازه دور کمر، کلسترول تام سرم و LDL-c در گروه پلاسبو افزایش معنی داری داشتند.(p<0.05)سطوح سرمیTG،HDLو FBS در هر دو گروه از نظر آماری بدون تغییر معنی دار باقی ماندند. تفاوت بین گروهی معنی داری در متغیر های کلسترول تام، LDL، وزن، WC و WHR بعد از تعدیل برای انرژی دریافتی مشاهده شد.(p<0.05)نتیجه گیری: دریافت مکمل سینبیوتیک ممکن است درجه استئاتوز کبدی، پروفایل لیپیدی و ترکیب بدن را در بیماران مبتلا به NAFLD بهبود بخشد و می تواند در کنترل یا جلوگیری از پیشرفت آن کمک کننده باشد.
توصیفگر : کبد چرب
: مکمل ها
: Fatty Liver
: Supplements
شناسه افزوده : عسگری، غلامرضا
: ‏‏ فیضی، آوات
کپی لینک

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
موجودی
کتابخانه دانشکده تغذیه و علوم غذایی
نمایش کامل جزئیات | عدم نمایش جزئیات
جزئیاتمحل نگهداریشماره ثبتشناسه بازیابیجلدوضعيتتاريخ برگشت
10 - دانشکده تغذیه و علوم غذائی۷۰موجود‭‬
نظرسنجی