رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسی اثر مصرف پودر سیر بر عملکرد کبدی، پروفایل لیپیدی، ترکیب بدن و یافته های سونوگرافیک در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی . "


نام مرکز : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مدرک : پایان نامه فارسی
زبان مدرک : فارسی
شماره رکورد : 108064
شماره مدرک : ۱۶۳۲۹ت
شماره راهنما : ‭WI،۷۰۰،س۶۹۱ب، ۱۳۹۴‬
سرشناسه : سلیمانی، داود
عنوان : بررسی اثر مصرف پودر سیر بر عملکرد کبدی، پروفایل لیپیدی، ترکیب بدن و یافته های سونوگرافیک در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی . [پایان نامه]
نویسنده : / داود سلیمانی
استاد راهنما : ؛زمزم پاکنهاد
استاد مشاور : ؛عسگری، غلامرضا؛ فیضی،آوات؛ ایرج، بیژن
محل تحصیل : دانشکده تغذیه و علوم غذایی
سال تحصیل : ، ‭۱۳۹۴‬
مقطع تحصیلی : رشته تغذیه بالینی،کارشناسی ارشد
صفحه شمار : ،۳۱ص.: : جدول، نمودار، عکس+ CD
يادداشت : این پایان نامه یک طرح تحقیقاتی با شماره۳۹۳۶۳۷ است.
يادداشت : چاپی
چکيده : چکیده:کبد چرب غیر الکلی، شایع ترین بیماری مزمن كبدي می باشد. این بیماری طیف وسیعی از بیماری های کبدی ، از استئاتوز ساده تا استئاتوهپاتیت را در بر می گیرد، که در صورت پیشرفت منجر به فیبروز، سیروز و کارسینوم سلول های کبدی می شود(1). شواهد موجود نشان می دهد که 20 تا30 درصد از جمعیت بزرگسالان در کشورهای غربی(2) و 12 تا 24 درصد از جمعیت عمومی کشورهای آسیایی از این بیماری رنج می برند(3). شیوع این بیماری در ایران در حدود 35 درصد از جمعیت بزرگسالان و7 درصد از جمعیت كودكان برآورد شده است(4). کبد چرب غیر الکلی را تظاهر کبدی سندرم متابولیک می دانندکه با چاقی، دیس لیپیدمی و مقاومت انسولینی ارتباط دارد(5). بهرامی و همکاران نشان دادند که 87 درصد از بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در ایران اضافه وزن ، 75.5 درصد از آنان دیس لیپیدمی و 80 درصد از آنان دیابت دارند(6). کبد چرب غیر الکلی احتمال ابتلا‏ به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و مرگ و میر ناشی از آنها را افزایش می دهد(7). تاکنون مدلی که بتواند پاتوژنز کبد چرب غیر الکلی را نشان دهد فرضیه دو ضربه ای است که براساس آن، ضربه اول توسط مقاومت انسولینی و ضربه دوم توسط استرس اکسیداتیو ایجاد می شود. در ضربه اول مقاومت انسولینی موجب تجمع چربی در سلولهای کبدی می شود ودر ضربه دوم استرس اکسیداتیو موجب تولید سیتوکین های پیش التهابی می شود که در مجموع باعث التهاب و شروع استئوهپاتیت می گردد(8-10). اگرچه تاکنون داروی مؤثری برای درمان و کنترل کبد چرب غیر الکلی ارائه نشده است، اما فعالیت بدنی و بهبود رژیم غذای با کاهش چاقی و مقاومت انسولینی می تواند در کنترل و درمان این بیماری مفید باشد(11). ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گیاهان از جمله کاتچین در چای سبز و سیلی مارین در شیر تیغک با تقویت سیستم دفاعی بدن و حذف رادیکالهای آزاد از پراکسیداسیون غیر طبیعی لیپیدی در هپاتوسیت ها ممانعت به عمل آورده و می تواند از آسیب به سلولهای کبدی و پیشرفت کبد چرب پیشگیری نمایند(12). با توجه به اینکه تاکنون مطالعه ای در مورد تاثیر ترکیب آنتی اکسیدانی سیر ( آلیل سولفید ها ) در بیماران کبد چرب به عمل نیامده است، بنابراین این مطالعه اثرات مصرف سیر را بر سطح آنزیم های کبدی ، ترکیب بدن ، پروفایل لیپیدی و سطوح چربی کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی مورد بررسی قرار داد.
توصیفگر : کبد چرب
: وزن بدن
: توده چربی بدن
: تری گلیسرید سرمی
: توتال کلسترول
: آنزیم های کبدی
: پودر سیر
: Fatty Liver
: Plants, Medicinal‬
: Garlic powder
شناسه افزوده : پاکنهاد، زمزم ، استاد راهنما
: عسگری،غلامرضا ،استاد مشاوره
: ‏ فیضی، آوات، استاد مشاوره
: ایرج، بیژن، استاد مشاوره
شناسه افزوده : دانشکده تغذیه و علوم غذایی
کپی لینک

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
موجودی
کتابخانه دانشکده تغذیه و علوم غذایی
نمایش کامل جزئیات | عدم نمایش جزئیات
جزئیاتمحل نگهداریشماره ثبتشناسه بازیابیجلدوضعيتتاريخ برگشت
10 - دانشکده تغذیه و علوم غذائی۷۱موجود‭‬
نظرسنجی