رکورد قبلیرکورد بعدی

" بررسی اثر داروی MJ۱ بر لیشمانیوز جلدی (روستایی) در مقایسه با درمان روتین ((تزریق داخل ضایعه و یا سیستمیک گلوکانتیم )) در اصفهان در سال ۱۳۹۳ (یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده) "


نام مرکز : دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نوع مدرک : پایان نامه فارسی
زبان مدرک : فارسی
شماره رکورد : 108146
شماره مدرک : ‭ت۱۶۰۹۹‬
شماره راهنما : ‭WR۳۵۰،ف۳۸۴ب،۱۳۹۴‬
سرشناسه : ‏‏‏ فرجی ‏‏‏ معصومه
عنوان : بررسی اثر داروی MJ۱ بر لیشمانیوز جلدی (روستایی) در مقایسه با درمان روتین ((تزریق داخل ضایعه و یا سیستمیک گلوکانتیم )) در اصفهان در سال ۱۳۹۳ (یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده) [پایان نامه]
نویسنده : / معصومه فرجی
استاد راهنما : محسن جانقربانی
محل تحصیل : : دانشکده بهداشت
سال تحصیل : ، ۱۳۹۴
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی : اپیدمیولوژی
تاریخ دفاع : ۹۴/۶/۳۰
صفحه شمار : ج، ۵۲ص.:جدول، +CD
يادداشت : این پایان نامه طرح تحقیقاتی با شماره ۳۹۳۵۵۷ می باشد .
چکيده : مقدمه : با وجود پیشرفت های روز افزون در خصوص کنترل بیماری ها، لیشمانیوز ها هنوز هم یکی از معضلات بهداشتی به شمار می روند. به طوری که سازمان جهانی بهداشت این بیماری را جزء 10 بیماری مهم مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر معرفی نموده و آن را در گروه بیماریهای کنترل نشده و بازپدید و درحال گسترش قرار داده است. هدف از این مطالعه ارزیایی کارایی و تحمل پذیری MJ1 در مقایسه با درمان روتین این بیماری می باشد که بعنوان درمان استاندارد معرفی شده است. مواد و روش‌ها : مطالعه یک کارآزمایی شاهددار تصادفی شده می باشد که در پاییز سال 1393 انجام شده است. 150 بیمار با 297 زخم به طور تصادفی به دو گروه درمان MJ1 (کرم موضعی، بدون پانسمان زخم ، سه بار در روز به مدت 20 روز) و درمان روتین ( تزریق داخل عضلانی گلوکانتیم به مقدار 20mg/kg/day به مدت 20 روز و یا تزریق داخل ضایعه به مقدار 0.5-1 cc ،4 تزریق به فواصل یک هفته ای) تقسیم شدند. پاسخ به درمان در هفته های 1،2،3 و8 بعد از درمان به صورت اندازه گیری مساحت زخم ها، ارزیابی گردید. نتايج : میانگین اندازه 132 زخم در گروه MJ1 در پایان 8 هفته پس از درمان از 9/423 به 109.55 میلی متر مربع بود. که 110(3/83 %) مورد از زخم ها کاهش اندازه داشتند و 22(7/16 %) مورد از زخم ها تغییری پیدا نکردند. در گروه درمان روتین از 165 زخم که تحت درمان قرار گرفتند، متوسط اندازه زخم ها کمی کاهش داشت، بطوری که میانگین اندازه زخم ها از 8/295 به 247.97 میلی متر مربع رسیده بود. 77 زخم (7/46 %) کاهش اندازه داشتند و 88 (3/53 %) بدون تغییر در اندازه باقی مانده بودند. اختلاف تغییر اندازه در زخم ها در بین این دو گروه از نظر آماری و بالینی معنی دار بود (p<0.0001 ). شایان ذکر است عوارض پوستی و عارضه جانبی شدید در طول انجام این مطالعه گزارش نگردید.نتیجه‌گیری : این مطالعه نشان داد که درمان موضعی با داروی MJ1 در مقایسه با درمان روتین، موثرتر و کاراتر است، از لحاظ اقتصادی مناسب تر بوده و همچنین تحمل پذیری بهتری برای بیماران دارد.
توصیفگر : لیشمانیوز جلدی
: گلوکونیت
: مگلومین
: Cutaneous Leishmaniasis
: Gluconate
: Meglumine
شناسه افزوده : ‏‏‏ جانقربانی ‏‏‏ محسن استاد راهنما
شناسه افزوده : ‏ دانشکده بهداشت
کپی لینک

پیشنهاد خرید
پیوستها
عنوان :
نام فایل :
نوع عام محتوا :
نوع ماده :
فرمت :
سایز :
عرض :
طول :
موجودی
کتابخانه دانشکده بهداشت
نمایش کامل جزئیات | عدم نمایش جزئیات
جزئیاتمحل نگهداریشماره ثبتشناسه بازیابیجلدوضعيتتاريخ برگشت
دانشکده بهداشت۳۵۵موجود‭‬
نظرسنجی